David Foenkinos, Charlotte. Guia de lectura III

08FB salomon

Parlem d’art.

De l’impuls de pintar, escriure, filmar, fotografiar, esculpir, interpretar, cantar… que ens pot arribar en qualsevol moment. Però l’art, que comença amb aquesta frisança, és alguna cosa més: observació, estudi i treball. La inspiració ens ha d’agafar preparats.

Aquest és el cas de Charlotte Salomon. Produeix la seva obra, que cap en una maleta, amb urgència; ja que sap que pot ser el seu testament. Pinta, dibuixa, escriu en un rapte d’inspiració, però en el moment just: havia obert molt bé els ulls, havia estudiat i practicat.

images-1

Charlotte Salomon, Villefranche 1939

La maleta es podia haver perdut, hagués pogut passar que mai es conegués el seu contingut, ja que moltes vegades l’èxit no acompanya l’art. El desig de crear, fins i tot, no és qüestió de sobreviure en el record, és qüestió de necessitat íntima, de pulsió incontenible de l’esperit.

L’art salva Charlotte, que no seguirà el destí suïcida de les dones de la seva família, l’art redimeix l’artista de morir ofegada, ha de viure per crear, ha de pintar per no tornar-se boja.

imgres-2

 David Foenkinos a Villefranche

L’art de Charlotte fa que Foenkinos ens narri la vida salvatgement estroncada, junt amb la del fill que portava a les entranyes. L’autor s’identifica amb ella, segueix els seus passos, tots els escenaris de la seva vida, menys el cap de concentració d’Auschwitz. És converteix en el cavaller que lluitarà per mantenir el seu record.

Tant per Charlotte com per Foenkinos l’art és: “Tota la seva vida”.

Una vida marcada per un interrogant: Vida o teatre?

hqdefault

Convertir la vida en art també ens salva a nosaltres.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s